Wednesday, April 13, 2011

Allah engineer terhebat...


Salam alaik…salam fastabiqul khairat, salam merebut cinta Allah..subhanaAllah.. maha suci Allah dari sifat2 lemah..Allah..Allah..Allah…setiap masa saya pohon moga Allah mentarbiah saya dgn didikan darinya. Rasulullah juga berdoa pada Allah “yaAllah..didiklah aku, sesungguhnya darimu adalah didikan yang terbaik”..mari kita mempraktikkannya dlm hidup serta menghayati dalam segenap inci kehidupan. Semoga redho Allah sampai pada kita.. siapalah kita tanpa redho Allah..betul x? saya melihat ramai org yang hidupnya indah, diberikan kelebihan dgn harta, dgn pangkat, dgn paras rupa, dan segala macam lagi. Tapi ramai darinya jiwanya tidak tenang..ramai darinya hatinya menangis krn terhimpit dgn dosa2..redho Allah yang dikejar tapi murka Allah yang datang krn tidak menjaga nilai keikhlasan dgn yang maha mencintai kita..siapa lagi kalau bukan Allah swt..


Allah, oh sungguh Allah maha best!!..Allah yang perlu kita jadikan teman baik kita selalu..mengisi hati2 kita dgn ingat pada dia, mendekatkan diri dgn amal2 yang mendekatkan diri pada Allah.  Teringat saya pada sebuah buku yang saya baca tajuknya “Allah maha best” karangan Muhammad D.Sensa..pada bab pertama buku tu bnyak menekankan aspek mengenal tuhan. Kata org “ tak kenal maka tak cinta”..begitulah seumpamanya dlm mengenal tuhan. “ tak kenal maka taaruf”..taaruf dengan Allah..kalau sebelum ni kita asyik bertaaruf dgn manusia, marilah kita kenal dgn Allah pula. Tuhan yang menciptakan kita. Setiap yang diciptakn Allah itu tidak ade yang sia-sia..pasti ade manfaat disebaliknya..

Jika kita perhatikan dlm Al-Quran, banyak sekali Allah menyebut ttg ciptaanNYA. Salah satu firmannya :

Surah ar-ra’d : 2
Allah jualah yang menjdikn langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana kamu melihatnya, kemudian ia bersemayam diatas arsy, dan ia memudahkn matahari dan bulan (untuk faedah2 makhluknya) tiap2 satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkn segala urusan. Ia menerangkn tanda2 kekuasaannya satu persatu, supaya kamu yakin kpd pertemuan tuhan (untuk menerima balasan)..


Banyak sekali ayat yang menerangkan ttg kehebatan ciptaan tuhan..tetapi dunia sekarang ciptaan siapa yang lebih diagungkan? Teringat saya ketika mendengar ceramah dari prof dr sidek baba..dia membandingkan ciptaan Allah dan ciptaan manusia..siapa yang lagi hebat..subhanaAlllah..Allah, Dia lah engineer terhebat sekali..diciptakan bulan bintang planet2 matahari secara tergantung tapi sikit pun tidak ade yang jatuh. Tidak ade pula yang senget. Semuanya complete perfect.. dibandingkan dengan ciptaan manusia yang kecil sahaja. manusia nak cipta cahaya mungkin sekadar hanya lampu neon yang mana cahayanya hanya mampu menerangi sebuah bilik sahaja. tapi matahari..satu dunia mampu diterangi dengan sinar. Jalan raya yang dicipta manusia masih lagi ade tempang, berlubang sane sini..berlakunya accident , traffic jam atas jln raya, tapi macam mana bintang dicipta beredar mengikut orbit, sikit pun tidak ada yang berlanggar mahupun jatuh. Sbb itulah Allah itu engineer terhebat..

Tapi banyaknya manusia yang tak Nampak semua ni..ramainya menjadi hamba yang kufur pada tuhan..masih lagi tak Nampak siapakah tuhan mereka..siapakah yang maha berkuasa..krn kebanyakkn dari kita lebih mengagungkan manusia. Manusia yang bertakhta dihati bukan lagi Allah..hiburan yang melampau dan melalaikan sehingga sikit pun tidak ada dlam hati rasa malu bermaksiat pada Allah. Rasa ihsan hilang..tidak lagi rasa Allah itu kawan baik kita yang selalu menjaga kita kemana sahaja kita pergi. Yang selalu memberi kita makan ketika waktu lapar..yang menyediakan selimut untuk kita ketika kita sejuk. Yang sentiasa melindungi kita dari malapetaka bahaya..pernahkah kita Nampak semua ni? Tak…malah payah sekali krn kita selalu merasakan bahawa segala yang Allah bagi pinjam ni adalah milik kekal kita..rumah milik kita, kereta milik kita..malah masa sehinggakan Allah bersumpah demi masa, manusia itu dlm kerugiaan. Rugi krn tidak digunakan secara baik..rugi tidak digunakan untuk beribadah..padahal masa milik Allah..apabila kita rasa semuanya milik kita, maka isi dunia beraja dihati..dari itu terbukalah satu pintu untuk kita bermaksiat pada Allah. Diisi masa itu dengan perkara mungkar..alangkah ruginya..tu knp sibuk dengan perkara yang baik2 itu satu kenikmatan, kita akn temui satu kemanisan dalm hidup.

Benarlah firman Allah yang berbunyi..


Surah al-imran : 190-191
Sesungguhnya dlm penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdpt tanda2 kebesaran Allah bagi org yang berakal, iaitu org yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mrk memikirkn tentang penciptaan langit dan bumi seraya berkata “ya tuhan kami, tidaklah engkau ciptakan semua ini dgn sia-sia. Maha suci engkau, lindungilah kami dari azab api neraka.”

Pertama kali ketika saya mendengar lagu “open your eyes” oleh maher zain, menangis saya tanpa saya sedar..subhanallah...lagu tu banyak sgt membuka hati saya, macam mana memikirkan ciptaan Allah itu dapat mendekatkan diri kita dengan tuhan jika kita amati betul-betul dengan mata hati..dan saya makin sedar bahawa hidup ini memang ajaib..sgt2 ajaib ciptaan Allah, macam mana Allah ciptakan perasaan sedangkan manusia tidak ada yang mampu lakukan semua itu, kita tak nampak pun ape jenis bentuk perasaan itu..kita membesar tanpa kita sedar, kita ikut peraturan masa yang Allah dah tetapkan..saya selalu rasa yang diri saya ni baru lepas UPSR..wah, agak melampau menjadi seumur 12 tahun sedangkan saya sekarang dah 21 tahun. Dah besar..sekejap je..pejam celik dah masuk university dah..alhamdulillah..T_T

Mari kita hayati sama-sama lirik lagunya : open your eyes by maher zain..


Look around yourselves
can't you see this wonder
Spreaded in front of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let’s start questioning ourselves
isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just lose pride we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start questioning ourselves
isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just lose pride we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
what's in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just lose pride we’ll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just lose pride you'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

Benarlah firman Allah seperti diatas dalam surah al-imran…semua ini hanya akan Nampak pada orang2 yang berfikir ttg kehebatan ciptaan Allah..tapi org yang macam mana? Iaitu org yang sentiasa mengingat Allah ketika dimana sahaja ..

Teringat saya dalam buku harun yahya yang bertajuk “beberapa rahsia dalam al-quran”..katanya..
“ hikmah adalh sifat istimewa y dimiliki orang2 beriman. Sebahagian manusia menganggap bahwa kecerdasan otak dan hikmah itu memiliki makna yang sama. Akan tetapi hikmah adalah hasil dari ketakwaan seseorg kpd Allah y digunakannya dgn hati nurani, sama sekali tidak ada hubungannya dengan kecerdasan otak. Bisa saja seseorg y sgt cerdas otaknya, tetapi ia tidak akn menjadi org bijak selagi ia tdk bertakwa pada Allah, hikmah adalh rahmat dari Allah untuk org2 beriman ”..

Wah, betul2 mengetuk pintu hati saya..dari maksud hikmah itu jugalah Allah membuka mata kita melihat alam secara dalam-dalam dengan hati nurani dan kita akan Nampak keagungan ciptaan tuhan. Allahuakbar..Allah maha besar..

mari mengenal tuhan dulu baru rasa syukur itu datang dengan sendiri, rasa ingin berterima kasih pada Allah dan dari syukur itu jugalah akan menggerakkan keimanan untuk menjadi org yang makin bertakwa malah hamba terbaik disisi Allah..sedangkan Al-Quran juga diturunkan beransur2..satu satu bukan sekaligus..supaya kita belajar satu per satu..ayuh, mari kita kenal dengan pencipta kita terlebih dahulu baru kita akan kenal dengan setiap ciptaannya..
Allahuakbar..alhamdulillah..subhanaAllah..

3 comments:

  1. Dan benar, mata, akal dan hati memang berperanan untuk memupuk bebunga iman. Teruskan, kerana tanpa sedar... ada yang tersedar dari lena mereka :)

    ReplyDelete
  2. iqbalsyarie = subhanaAllah..terima kasih atas dorongan yang sgt bersemangat..

    srikandi afina = yaAllah..Allah maha besar..

    ReplyDelete