Tuesday, February 22, 2011

bila akhwat berjihad..


Tarbiah2…tarbiah sungguh indah, dlm tarbiah lah dari yang tak pandai jadi pandai, dari pandai jadi makin pandai..

 tarbiah tak perlukan kite, tapi kite yang perlukan tarbiah..

Saya ketawa kecil sorang2, hati saya senyum sekarang bile mengingat semua, mengimbau memori lalu.
Sungguh indah ditarbiah, bahgia rasenye..punye sahabat2 yang solehah lagi muslehah..saat jatuh, ade yang selalu memberi kite motivasi., mengingatkan kite pada Allah.  Andai kite rase futur, pandang wajah akhwat pun da cukup untuk menyuntik semangat kite, memberi kekuatan pada kite. 

Jika difikirkan, banyak yang saya belajar sepanjang ditarbiah..

Dulu saya seorg yang sgt pemalu nak bercakap..sepanjang saya sekolah, saya kurang bercakap dengan guru2 untuk bertanya soalan, jika ade presentation, hati saya selalu memberontak, itulah saat yang paling mendebarkan saya apabila dipaksa bercakap dihadapan kawan2, saya mesti akan jadi orang yang paling gelabah, sekejap pen jatuh, pastu buku plak, tudung terbang la time tu, time tu jugak la sakit perut dan macam2 lagi yang buat saya makin gelabah n bertambah malu, klo saya cakap pun mesti pandang kebawah dan takpun pandang papan hitam n then ustazah akan cakap, “ faratihah, ade ape kat papan hitam tu??”..hehehe... saya senyum n pandang ustazah je n bukan pandang kawan2..sbb saya sedar confident level saya sgt kurang. 

mashaAllah, semuanya ats kehendak Allah, saya yang dulu tak reti nak bercakap dihadapan  sekarang dah boleh walaupun saya tak berapa confident, tapi sekurang2 nya lebih baik dari dulu. Segalanya bermula ketika dimatrik, murrobiah saya memberi tanggungjawab pada saya untuk buat taklim. Saya taknak, saya tak mampu sbb saya selalu fikir, saya tak hebat dlm bercakap. Nnti lupe, lost tibe2..takde idea..n mcm2 lagi alasan saya, until murrobiah saya cakap, “teha, hari jumaat ni buat taklim yey kat masjid, akak datang”
dupdap rasenye hati ni..jenuh piker tajuk ape..usaha cari jugak video yang paling mnyentuh hati..n jumpe pasal ibu bapa. Tekad hari tu nak buat tajuk ibu bapa..n tak sangka semua akhwat datang waktu first taklim sekali dengan muttarobbi..mashaAllah, makin lah bertambah rase gerun melihat akhwat yang petah2 berbicara, tapi gagahkan jugak untuk menyentuh hati semua org walaupun cakap kadang2 lost entah kemana. Tapi takpe..hati ni pujuk, “takpe teha, ni first taklim, pasni buat lagi baik yey..”

sama-sama mencipta harapan

start dari hari tu, first taklim tu la yang banyak memberi keyakinan pada saya untuk terus maju kedepan dlm berucap.  Setiap kali taklim, mesti ade sesuatu yang saya perbaharui dlm tazkirah..mashaAllah, semua atas kehndak Allah.. sekarang saya da kurang rase gementar ketika kehadapan, sampaila waktu public speaking untuk subjek English..teacher cakap, “u r the most confident person today”.. subhanaAllah, ketika itu saya cakap ape yang terlintas dihati tapi sangat bersahaja. Saya tenang n tak gelabah, n saya bayangkan ketika itu saya buat taklim bersama muttarobbi, English saya lintang pukang, grammar ntah ke mane..tp bile saya senyum kat semua org waktu berucap, saya rase tenang..n saya just fikir positif waktu tu..idea mencurah2..dari situ saya belajar, apa pun yang kite buat, kite kene tenang..x boleh gelabah..n kte kene yakin n positif.

 ukhti armalina n ukhti faratihah

tarbiah jugak mengajar saya tentang ukhwah, macam mane dikatakan ukhwah fillah..subhanaAllah, akhwat2..itulah org2 yang mengajar saya tentang kemanisan ukhwah. Saling nasihat menasihati. Kalau bergaduh sekalipun, tak lame kerana ade akhwat lain yang mendamaikan. Saya teringat ketika waktu dimatrik, ade dua orang akhwat yang kuat terasa, asyik bergaduh..itulah saya dan ukhti  armalina. Kami berdua sangat rapat, walupun kami roomate, tetap tidur satu katil, stay up same2 untuk study..even pergi tandas sekalipun bersame. Mandi  n basuh baju pada waktu yang same. Sebelah2 je..n kadang2 buat lawak entah ape2.. tapi itulah yang mengajar kami, rapat sangat cepat terasa pulak.adeh..kadang2 seminggu bermasam muka. Tapi semua ni dapat dihidu akhwat lain, ape yang akhwat lain buat..pujuk kami balik, buat halaqah.. n peluk sambil menangis, mengingat kenangan2 manis dulu..mashaAllah..nasihat menasihati, ingat mempringati..itulah yang sering kami buat untuk memperkukuhkan ikatan. 

ukhwah fillah abadan abada'

Tarbiah jugak mengajar saya untuk bersabar..bersabar dalam segala hal..saya akui, saya tak tahu ape erti sabar sebenarnya dahulu, pada waktu apakah patut kite menjadi org y sabar..until lah Allah menurunkan musibah yang mengandungi beribu hikmah, dari situlah saya belajar erti sabar sehingga saya rasakan indah sungguh bile bersabar..n sabar itu jugaklah makin menambahkan iman saya, makin menguatkan semangat saya..n makin bertambah keyakinan saya pada setiap janji Allah. Sampailah saya merasakan tiada kebahagian lain yang mampu gantikan kebahagiaan saya bersama Allah. Begitu sekali Allah anugerahkan perasaan bahgia..hidup saya tenang dengan sabar. Menangis pun kerana Allah..setiap mase ape sahaja yang berlaku, Allah lah tempat pertama saya mengadu. Even perkara tersebut perkara yang buat saya ketawa. Saya taknak mengadu pada Allah ketika waktu saya sedih sahaja, tapi pada waktu gembira jugak. Saya nak sentiasa ingat Allah..n saya sedar, kte kene sabar menjalani kehidupan samada baik ataupun buruk yang menimpa kite.


Tarbiah jugak mengajar saya erti syukur.. paling bersyukur dngan nikmat iman. Dulu Allah anugerahkan saya nikmat iman, halawatul iman ketika bersama akhwat2..n habis matrik, semuanya berpisah..dari situlah Allah kuat menguji saya. Kuat menguji saya dengan dunia yang fana, yang tidak punya apa2 ini. Sungguh, syaitan kuat menggoda ketika hamba Allah itu sorang2. Duduk dirumah, tanpa ade catalyst..segala yang saya belajar waktu dimatrik dulu macam angin, hilang begitu sahaja tanpa diamalkan. N mulalah iman turun dan naik. Saat iman turun, macam2 saya buat. Banyak sangat melagho.. tapi Allah masih campakkn rase bersalah dalam hati atas dosa2 yang saya buat. Saya tahu saya buat dosa, tapi rasa takwa itu macam hilang..macam tak takut. Agaknya Allah marah atas perbuatan2 saya, n mulelah macam2 yang terjadi.. satu persatu musibah menimpa hingga buat saya sedih, sampailah saya jadi kurus..tapi itulah yang buat saya berfikir banyak, berfikir panjang atas semua ni. Rupe2nye saya sedar, Allah sayangkan saya..sbb tu dy masukkn saya dalam dunia lagho untuk saya belajar, untuk saya kenal dengan dunia tersebut..untuk tarbiah diri saya, menambahkan pengalaman hidup, mematangkan fikiran..bahgianya sbb Allah yang mentarbiah saya ketika akhwat2 tidak ada. Dan mulelah saya kembali pada Allah balik, n Allah campakkn cinta DIA pada saya yang hina ni. Sehingga lah saya mule rasakan nikmat iman yang saya dapat sekarang tidak same mcm dulu..sekarang nikmat iman yang saya dapat lebih manis dari dulu..saya lebih menghargai n takkn pernah sesekali membiar kan iman saya sakit buat kali kedua. Yey, saya sayangkan hati saya..saya sayangkan iman dalam hati saya..n Allah segala-galanya..


Tarbiah mengajar saya untuk bersangka baik. Sekarang saya sedar, hidup saya indah bile bersangka baik pada Allah sampailah kadang2 senyum sorang2..hidup ni tak punye ape2 pun takpe, cukuplah Allah satu2nye..dulu bile saya tengok kawan2 saya yang berjawatan tinggi dalam sesbuah kelab, saya rase kagum dengan mereka yang berpangkat. Tapi sekarang saya dah tak rase ape2, sbb bagi saya mereka jugak org biasa walaupun kadang2 ego mereka tinggi, taknak mengalah..n Allah mengajar saya untuk sentiasa positif dengan org jugak..bagi saya, manusia itu tidak lari dari berbuat kesilapan walau sehebat mane pun dy, ini kerana manusia itu tidak ade yang hebat krn hebat itu hanya lah sifat ALLAH. Hebatnya manusia di mata pandangan manusia lain hanyalah kerana Allah yang menutup keaiban dan kelemahan mereka. Tidak lari pun dlm rangka semua itu bawah kuasa Allah semata-mata. Manusia itu tidak ade yang hebat bagi saya, semuanya sama. Melainkan yang hebat adalah iman dan takwa mereka yang membuat saya kagum. 

Sekarang saya menghargai segala nikmat yang Allah kasi, saya Nampak dengan mata hati saya..dulu hati saya buta sbb dosa2 yang menghijab hati ini dari nurr Allah. Segala yang bdosa saya Nampak baik..sbb hati ni berkarat dulu, tapi inshaAllah..sekarang dy dah bekilat kembali malah lebih berkilat dari dulu.


Murrobiah saya selalu cakap, “teha, dalam dakwah la kite belajar macam2 perkara, ade pahit ade manis”…
Itulah kate2 yang selalu bermain difikiran bile saya meneguk penglaman, mendigest pengajaran..betol lah ape yang murrobiah saya cakap..dlm dunia tarbiah, saya belajar semua ini yang membuat saya makin matang dalam berfikir, dalam mengemudi perahu kehidupan saya yang makin hampir dengan cerun kematian.

ukhti shima dan ukhti ika yang sdg menjaga asma, fatimah najwa dan iqbal..

Tarbiah mengajar saya yang dulu tidak bersemangat, sekarang menjadi lebih bersemangat..dalam dunia dakwah, saya pernah menjadi babysitter..menjaga anak akhwat2, menjaga anak2 ustazah..dalam dakwah, saya belajar untuk menjadi sukarelawan ketika akhwat dlm kesusahan..mengutamakan org lain dari kepentingan diri sendiri. “fastabiqul khairat” katanya.. 

ukhwah sempurna
-kami budak gaza-

Saya pernah naik kereta dengan akhwat yang baru dapat lesen, kecut perut saya dibuatnya..berombak2 dada. Tp saya tak kesah, tu kenangan manis saya bersama ukhti tersayang, ‘ukhti aini’ ..
saya pernah berniaga untuk tabung ekonomi dakwah, belajar jual bunga ketika konvokesyen utm, pernah jual kek dari bilik kebilik, berniaga sandwich ketika dimatrik bersama akhwat, buat jualan amal untuk palestin. Belajar untuk handle program, menjadi mas’ulah..belajar dakwah jamaai dengan masyarakat, cara bercakap dengan golongan yang berumur macam mane..saya pernah menjadi sukarelawan aman palestin walaupun ketika itu para ikhwah menyuruh kami pulang kerana hujan ribut dan banjir yang agak teruk ketika karnival berlangsung. Tapi itu semua tidak memathkn semangat para akhwat untuk berjuang demi saudara di palestin. Saya pernah mengutip derma, mempromotekan kpd masyarakat tentang kempen ‘5 for palestin’, mnrangkan pada masyarakat tentang palestin. .

ayuh same2 membantu saudara kita di palestin

Edar flyers walaupun kadang2 org tak ambik. Semua itu membuang rase malu yang tidak bertempat, yang tidak sepatutnya ade dlm diri. Malu yang bukan ketika waktunye saya patut malu. Itu membuat saya menjadi seorg yang lebih yakin untuk berdakwah. Dalam masa yang sama, saya yang dulu pernah belajar moto ketika darjah 5, akibat fobia sbb asyik jatuh, saya hilang confident..tapi sekarang saya mule2 berjinak untuk belajar moto lagi sekali. Untuk memudahkan saya jika berkenderaan, untuk memudahkan saya untuk ke program. Untuk kemudahan akhwat bersama..

saya pernah belajar tentang ilmu ‘main redah je’…ape itu? Haha..saya pun tergelak bile ingat..itulah akhwat, selagi mampu..selagi itulah cube lakukan yang terbaik demi dakwah. Klo sesuatu program berlangsung, ape yang berlaku adalah main redah je asalkn dapt pergi program, hujan ke banjir ke..kite redah je.. tak pun dlm siapkan sesuatu tugasan. Saya pernah buat air satu jag besar dalam kereta, kerana tak sempat nak siapkan waktu kat rumah..dlm kereta itu jugaklah letak gule, letak perisa, letak ais, kacau air dengan senduk besar..bergoncang2 air dalam jag time brake..tapi Alhamdulillah, siap jugak..hakikatnya org tak tahu air tu buat ketika kami dlm kereta. Takpe2, asalkan sedap..

waktu dimatrik, kami akhwat memng main redah je..dapat outing ke tak, tu cerita lain, tak dapat pun kluar jugak, kdg2 tak bawak kad matrik pun kluar sbb kad asyik kene block..yang penting dpt pergi halaqah. Sampai kad matrik kene block sbb balik lewat malam. N kami la ntara muke yang same asyik kene tahan dgn pengawal.  Balik jalan kaki, kadang2 kene kejar ngn anjing..tapi semua tu manis sgt. 

ukhti liyana sedang mengedarkan flyers

 ilmu main redah jugak saya belajar ketika pulang dari karnival aman palestin, main naik je bas asalkan sampai skudai..sampai berlari2 kejar bas. Masuk bas, seat dah penuh, main duduk je atas tangga tanpa rase segan..separuh akhwat lain terpaksa berhimpit2 dalam kereta kerana barang penuh, separuh dari kami naik bas..tp takpe, demi dakwah, demi tarbiah..semua tu kami tak kisah. Semua tu meninggalkn kenangan manis..saya jugak belajar masak dengan akhwat, belajar berjimat cermat ketika membeli, dalam tarbiah juga, saya dapat jumpe dengan para tentera yang memng dulu cita2 saya untuk jadi seorg tentera. Saya dapat pegang pistol n senapang btol yang dulu saya idam2kan waktu kecik..dan mule pasang cita2, moga Allah membeli jiwa saya seperti mereka di palestin, mengangkat semgnt jihad bersama2  demi islam. Membantu mereka mane yang termampu..tinggi impian saya untuk mati syahid seperti mereka disana.

  hayya bil jihad..

bersama tentera
harapan mereka : semoga kami sampai ke sana satu hari nanti..dan itu jugaklah impian kami..
inshaAllah, jika jiwa kami yang dipilih Allah utk bersama mereka..

Akhwat utm digelar “budak gaza”… saya pasti tergelak bile ingat.. org panggil kami budak gaza. Satu gelaran yang cukup bermakna buat kami. Sampai bile2 pun kami ingat gelaran tu. “kami budak gaza”..
Sungguh, tarbiah banyak mengajar saya erti hidup yang sebenar..selama mane saya hidup, akan saya kutip sebanyak banyak pengalaman, akan saya ambik pengajaran..kerana dalam hati  saya selalu berbisik, “hidup ni sekali, hidup ni ibadah..pasni payah nak rase lagi sbb peluang hanya sekali, jadi hidup kene kutip sebnyak2 pengalaman, semua bende saya nak cube buat”..inshaAllah, pasni saya nak belajar tiga bende iaitu “tunggang kuda, memanah n berenang”…sambil tambah ilmu tentang tentera.  Tak dpt jadi tentera pun takpe, asalkn ade ilmu tentang pertahanan.

saya suke digelar pelajar..ape2 kesalahan pun saya buat, saya tak rase berat sbb saya sedang belajar tp saya menyesal sbb dah buang masa dgn dgn kesilapan yang sepatutnya saya gunekan untuk kebaikan..
selagi mane saya hidup, setiap waktu Allah mengajar saya..until mati, saya akan trus blajar..

Fastabiqul khairat mcm para sahabat..ayuh!

2 comments:

  1. semoga Allah memakbulkan segala impianmu. amin.

    ReplyDelete
  2. mohon copy.. syukran.. bagus entry ni.. dan saye akan letak backlinks ke blog ni.. mabruk.. dan syukran

    ReplyDelete