Friday, February 18, 2011

manisnya berukhwah..

segala puji hanya layak untuk Allah..
subhanaAllah..indah sungguh dunia tarbiah..dunia tarbiah yang mengajar kite segalanya..dari sekecil-kecil perkara kpd sebesar-besar perkara. Semua itu dengan izin Allah. Kehendak Allah yang memilih kite dlm ramai-ramai hambanya untuk diberi hidayah.  Beruntung kan? mashaAllah..mmg beruntung, maka bersyukurlah kite krn dipilih oleh raja segala raja iaitu Allah untuk menjadi tentera dlm menyampaikan kebenaran demi menegakkn keadilan didunia yang sementara. 

Allah berfirman  (al-anbiya’ : 105 )
Dan sungguh, telah kami tulis dalam zabur setelah (tertulis) didlm az-zikr (lauh mahfuz), bahawa bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hambaku yang saleh. 

Semoga kite adalah hamba-hamba Allah yang soleh..

Diri ditarbiah sejak alam matrikulasi, sudah hampir 4 tahun..tapi usia tarbiah tidak menjamin apa2 andai kite masih belum meninggalkan semua karat jahiliah. Usia tarbiah juga sia2 andai akhlak2 yang tidak sepatutnya masih lagi beraja. Usia tarbiah juga tidak bermakna andai kite masih lagi mengulang silap yang same. Memang kite dlm proses berubah tapi biarlah berubah kite kearah yang lebih baik yang mane kadang2 perasaan kite berperang antara dunia dan akhirat, kite buat dlm keadaan terpaksa, tapi murrobiah matrix selalu cakap, “ikhlas itu bermula dari keterpaksaan”..akn tiba satu saat, dari yang terpaksa itulah membuahkan rindu, yerp rindu untuk berbuat baik. Rindu untuk beramal soleh.

 program di UKM

Kite ditarbiah demi mempersembahkan pada Allah sebuah hati yang sejahtera.  Hanya HATI.  Awal-awal ditarbiah, memang bersemangat..abis klas je pukul 4, tempat pertama yang dikunjungi adalah masjid khulafa’ ar-rasyidin..untuk solat asar same2 dengan sahabat2 lain. Hujung minggu pun, dari pagi duduk masjid sampai malam semata-mata untuk study group. Masjid menjadi rumah kedua after bilik. subhanaAllah, mase2 yang ade banyak dihabiskan dengan akhwat tercinta..riadah, mabit, iftar,ziarah, liqo’, syuro dakwah, usrah, taklim..sumenye same2 kite lakukan dengan bimbingan Allah. Sikit pun salah seorang dari kite tidak tertinggal untuk merasakn bersama..kite sepuluh orang yang menggerakkn dakwah di KMK, semuanya mempunyai sisi dakwah yang baik2. Ade akhwat yang petah berbicara, lembut tutur katenya..sejuk mate memandang, basah hatinya mengingat Allah, tidak kurang pula ade akhwat yang pintar, cerdik pandai, kelakar, pemalu. Semuanya mempunyai kelebihan dan kelemahan kerana akhwat juga manusia biasa yang pasti punye 1001 kekurangan. 

 semoga tautan hati kite membuahkan cinta

Akhwat KMK, kite umpama 10 sahabat rasulullah yang dijamin syurga, iman kite mmg tidak standing para sahabat, tapi doakanlah moga2 setiap dari jiwa kite dikurniakan semangat jihad seperti mereka, doakalah moga Allah juga membeli jiwa kite..dengan rase rendah hati..penghargaan buat ntunna yang jauh tapi dekat dihati selama-lamenya :

Abu Bakar As Siddiq – ukhti shikin
Umar bin Al Khattab – ukhti aini
Uthman bin Affan – ukhti suria
Ali bin Abi Thalib – ukhti adlina
Talhah bin Ubaidullah – ukhti armalina
Zubair bin Al Awwam – ukhti faratihah
Abdul Rahman bin ‘Auf – ukhti farhana
Saad bin Abi Waqqas – ukhti mastura
Said bin Zaid – ukhti husnul
Abu Ubaidah bin Al Jarrah – ukhti hamizah

subhanaAllah..inilah gelaran untuk ntunna..sekian lame kite tidak bertemu..memang cukup sepuluh. Ana disini cukup merindukan ntunna, merindukan nasihat dari ntunna semua. Alhamdulillah, Allah memberi kekuatan pada ana melalui semangat2 ntunna. Saat jatuh, tidak jemu kata nasihat bersimbah hikmah menyirami hati yang tandus. Menitis air mata mendengar nasihat dari ukhti shikin..banyak yang menyentuh hati ana. mashaAllah..ukhtifillah, ukhwah kite tetap dihati..tersemat kukuh disanubari. 

 memori indah, program pertama dimatrik

Walaupun masing2 berjauhan sekarang, meneruskan perjuangan  dimedan masing2..ana percaya, sikit pun kenangan kite bersame tidak pernah pudar dari ingatan. Kadang2 kite akan teringat kembali, mengimbau memori lalu untuk kite menempuh lagi sekali kemanisan ukhwah  yang Allah campakkan dalam hati2 kite. mashaAllah, lagu sebuah pertemuan selalu terngiang2 ditelinga, membuat ana cukup rindukan semua itu..rindukan saat kite nyanyi same2. Rindukan ukhti suria yang suke nyanyi lagu tu..subhanaAllah..rindukan setiap gelagat ntunna y punye watak y berbeza tapi hati kite tetap same. 

 rindunye nak riadah same2..

Allah jua yang mempertemukan kite setelah lame tidak bersua. Sudah tiga tahun rasenye.. majlis konvensyen memperingati 500tahun kejatuhan empayar melayu Melaka yang berlangsung di utem 29 januari 2011 mengimbau kembali ukhwah kite. subhanaAllah10000x.. ana yang duduk dibelakang pun menitis air mata melihat ntunna dari jauh walaupun time tu belum lagi bersalaman, rase je klo takde org time tu, agaknye berlari da rasenye peluk ntunna semua. Hati kite cukup dekat..Terlalu rindu rasenye hati ini, waktu bersalaman, setiap inci wajah akhwat ana pandang, bergenang air mata ni, klo boleh xnk lepaskan tangan2 setiap dari kite agar tidak ade yang gugur lagi, ukhtifillah wajah makin lain, makin bersih dengan simbahan cahaya iman..Allah mempertemukan kite dijalan tarbiah. Menyemai kemanisan iman bersama. Semua tu cukup indah..nak rase lagi.

 jauh dimata, dekat dihati

 Walaupun kite yang dulu dari sepuluh orang, mungkin sekarang dah tinggal 6 orang rasenye. Tapi takpe..Allah ade bersame kite. Allah sentiasa bersama org2 y berjihad dijalan Allah. Kite sesekali takkn gugur dengan dunia yang fana, semangat kite takkn mati. Jika futur, cepat2 kembali bangun..islam memerlukan kite untuk memperjuangkannya. Hayyal bil jihad!!.  Berjanjilah akhwat sekalian, dunia sesekali takkn masuk kedalam jiwa2 yang rindukan redho Allah kerana matlamat kite hanya satu, mardhotillah..


 indahnya berukhwah kerana Allah..

Semua yang berlaku adalh proses tarbiah dari Allah. Kite same2 bina impian dulu, moga impian kite sewaktu di kmk untuk melihat semua orang beriman menjadi kenyataan. mashaAllah Allah yang mempertemukan kite, Allah jualh yang mampu memishkan kite dengan izinnya. Selagi mane nyawa ni ade, ntunna tetap dihati..tetap disanubari. Selamat berjuang ukhtifillah dimedan masing2..hati kite takkn penah berpisah.  Murrobiah ana selalu cakap, “teha, dalam dakwah lah kite belajar semu ini, belajar macam2 perkara2, ade pahit ade manis”..

Khas buat akhwat yang dikasihi hanya semata-mata kerana Allah.

Untukmu teman - brother

Di sini kita pernah bertemu
Mencari warna seindah pelangi
Ketika kau menghulurkan tanganmu
Membawaku ke daerah yang baru
Dan hidupku kini ceria 


Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda ingatanku
Kepadamu teman
Agar ikatan ukhuwah kan bersimpul padu 

Kenangan bersamamu
Takkanku lupa
Walau badai datang melanda
Walau bercerai jasad dan nyawa

Mengapa kita ditemukan
Dan akhirnya kita dipisahkan
Mungkinkah menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan berikan daku kekuatan

Mungkinkah kita terlupa
Tuhan ada janji-Nya
Bertemu berpisah kita
Ada rahmat dan kasih-Nya

Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaran
Pergilah gelita hadirlah cahaya

Diselamanya

wallahualam..

2 comments:

  1. indahnya ukhwahmu teman..
    doakan..
    kerana aku juga ingin merasai saat2 semanis ini..

    ReplyDelete
  2. inshaaAllah...mabruk!
    ya ukhti hubb..la tahzan..
    org kat sini tak de pape la..
    doakan..=)

    ReplyDelete