Wednesday, February 9, 2011

maka nikmat tuhanmu yang manakah kamu dustakan


Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulilah..

Astaghfirullahaladzim..ampunkan aku ya Allah atas segala dosa y pernah aku lakukan..

Dalam surah ar-rahman :
Maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan…

 subhanaAllah..

Saat ini, cube kita refleksi diri kita sedalam-dalamnya, selami semangat2 kite..melihat dengan mata hati, n senaraikan ape yang telah Allah kurniakan pada kita selama ni. Terlalu bnyak rasenya nikmat2 yang telah Allah kasi dari kita kecik lagi hinggalah saat ini, tidak terhitung rasanya..terlalu bnyak dan terlalu sempurna buat hamba2NYA. Jika ingin disenaraikan, mungkin penat kot jari ni menaip..terlalu banyak..

subhanaAllah, maha suci Allah yang masih lagi mengizinkan hamba-hambaNYA bernafas saat ini..yang sentiasa membentangkan pintu taubat seluas-luasnya buat hamba2NYA. Yang sentiasa melimpahkan nikmat dan rahmat setiap masa..

sahabat yang disayangi atas dasar iman semata-mata…

tidak ade sebab untuk kita mencari alasan untuk taknak berubah kearah kebaikan..dan memang tidak ade soalan untuk mempersoalkan mengapa Allah itu tidak adil dengan kita.  Kita sering mencari keadilan dan pembelaan dari Allah andai kita dizalimi..tapi kite xpernah sedar, apa y kita dapat hari ini, itulah sebaik pengadilan dari Allah, bukankah Allah itu maha adil?? Sifat Allah itu maha adil..


maka nikmat tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan…

Allah menyebutnya sebanyak 33 kali..menunjukkan betapa manusia ini jarang sgt2 bersyukur pada NYA. Setiap kali bace ayat ni, rase takut sgt..mmg da xde sebab bagi kita xnak berubah, untuk kufur pada Allah lagi, untuk berpaling dari Allah..sbb segalanya Allah da bagi..ape yang kita perlukan dlm hidup Allah da bagi, n Allah bagi ape y kite perlu bukan ape yang kita mahu..cube kita comparekan kehidupan kita dengan sahabat2 kita yang hidupnya lagi susah..berhenti sejenak, n memikirkan nasib saudara-saudara kita di Palestine sane..sungguh, manusia itu cepat lupa..sifat manusia memang pelupa..

Kadang-kadang kita sibuk memikirkan nasib kita, kehidupan kita tanpa memikirkan nasib org lain..kita disini sibuk memikirkan masa depan kita tanpa memikirkan nasib islam sekarang..ape yang akan terjadi andai umat islam cintakan dunia dan takutkan mati. Mane jiwa-jiwa yang rasulullah rindukan lebih dari sahbat-sahabat sezaman rasulullah..sampaikan assobiah sgt cemburu dgn jiwa-jiwa tersebut. 

Sejak awal pagi, kita bangun..itu satu nikmat Allah y mane still lagi bagi kita peluang untuk beribadah sepanjang hari, Allah bagi kita oxygen utk menghirup udara, Allah menggerakkan anggota tubuh badan kita dgn izinnya..Allah memberi masa yang sama pada kita semua 24 jam, tidak lebih dan tidak pula kurang..setiap org sama. Allah ,menganugerahkan kita perasaan untuk merasa..Allah memberi ape y kite perlukan dan bukan ape y kita mahukan. Allah menganugerahkan kita keluarga y bahgia, sahabat2 yang soleh lagi musleh..Allah bagi kita pancaindera agar kita gunekan secara baik.. Allah menggerakkn sel2 dlm badan kita untuk bekerja secara sistematik mengikut aturannya, Allah bagi nikmat beriman padanya y mane tak sume org dapat, jika kite melihat diluar sane, masih ramai manusia dlm kesesatan, tapi kite Allah pilih untuk merasai nikmat iman dan islam..subhanaAllah, terlalu banyak nikmat Allah..

cube kite merenung sekejap, andai semua itu Allah tarik dari kita..Allah tak bagi sama rata, yang mane setiap org punya waktu sehari y berbeza..Allah ambil keluarga kita, Allah tak anugerahkan kita sahabat2 yang soleh, Allah tarik semua pancaindera kita, kita tak dpt melihat, tak dpt mendengar, tangan kaki kite tdk ade untuk bekerja, menulis..hidup kita gelisah, penuh dgn maksiat, sedangkan kita melihat sahabat2 kita yang lain hidupnya senang n tenang..kite cemburu tanpa kite sedar bahawa kita selalu kufur pada nikmat tuhan..kita tak hargai ape y Allah da bagi.

Percayalah, setiap ape y kita perlukan Allah dah pun tunaikan. Kita nakkn result y cemerlang, keluarga y bahgia, harta yang bnyak, Allah dah pun tunaikan..jadi untuk ape klo kite mencari alasan untuk tidak berubah..segalanya Allah da beri. 

mashaAllah, segala y berlaku atas kehendaknya.. kita manusia tidak punya kuasa untuk menentukan sesuatu atas kehendak kita sendiri. 

dengan izinnya, bangun diwaktu pagi td, dgn semngat y membara..memang hidup kene sentiasa bersemangat..setiap masa kene siram dgn semngat iman..rase terlalu bnyak nikmat Allah y teha sendiri xnampak, mgkn disebabkan dosa2 y menghijab hati ni, setiap masa teha niatkan dlm hati agar setiap ape y teha buat, moga2 Allah bersihkan semua karat2 jahiliah dlm hati, Allah cuci titik2 hitam dulu, sampai kadang2 menangis bile karat2 jahiliah tu masih lagi melekat dihati, masih lagi kite buat..sbb kite da azam sungguh2, tp still lagi ade, mungkin Allah nak diri ni usaha lebih lagi..nak kite jadi makin sabar. Makin sabar sampai kesabaran kite diangkat..

sabda rasulullah : sesungguhnya hati manusia itu berkarat seperti berkaratnya besi..shabat bertanya : apakah pengilapnya ya rasulullah? Membaca al-quran dan mengingati mati..

cube kite fikirkan tentang besi (hati), andai besi tu berkarat sgt2..camne kite nak kembalikan besi tu jadi cantik semula? Jadi bersinar..yerp, bace al-quran dan ingat mati..
tapi macam mane andai besi tu tidak digilap? Lame2 besi tu akan reput dgn sendiri n mati hilang..mcm tu la hati kite andai kite tak gilap dgn amal2 soleh..

selain tu, untuk berkilat, kite perlukan tekanan y sgt tinggi. Dan begitu jugalah kehidupan kite, klo kite nak berubah, mmg satu persatu ujian akan menimpa y mungkin buat kite makin down, mgkn jgk stress sbb Allah nak gilap hati agar niat kite betol berubah krn Allah, Allah jugak nak hati kite bersih, hati kite sejahtera..mmg ujian tu teman hidup..jatuh bangun satu fitrah.

 ketenangan datang dari iman

ibrah hari ni..

Pagi ni Teha jalan2 pergi kelas sambil tgk langit, awan2, tgk pokok2, tgk segala kejadian alam y Allah ciptakan, terdetik dihati ni..andai seumur hidup teha, klo berzikir, rukuk dan bersujud sekalipun even  setiap masa belum mampu untuk balas segala y Allah da bagi. Terlalu cukup n terlalu sempurna.  Klo sbb dosa2 teha dulu, kadang2 rase biarlah Allah balas sekarang kt dunia bukan diakhirat nnti, biarlah mati dlm keadaan bersih, sempurna tanpa bawak dosa ape2, biarlah dialam barzakh jugak, hidup bahgia sebelum hari perhitungan tu dtg, tapi teha yakin sgt2, Allah ampunkn teha sbb org mukmin itu hidupnya penuh keyakinan, sentiasa semangat, dari keimanan la menggerakkn kekuatan, dari kekuatan memberanikan keazaman, dari keazaman meningkatnya usaha, dari usaha hasilnya kejayaan, sungguh beruntung org2 beriman, sbb Allah sayang..Sampai satu mase terfikir rase nak beruzlah, tapi dlm keadaan sekarang, uzlah kita dengan perasaan..klo para sahabt dulu mungkin masuk gua, menyembunyikan diri utk mencari ketenangan. Tapi keadaan sekarang kite kene beruzlah dgn perasaan..sentiasa meletakkn Allah segala-galanya dlm hidup..sentiasa ingat Allah wp kite bergaul dgn org y bukan sefikrah dgn kita.. agar setiap masa kita dlm jagaan Allah.. 

subhanaAllah, hidup ni warna warni..sekejap warna hitam, sekejap warna putih..pastu warna merah pulak. Mcm2 warna n mcm2 ragam..n mcm2 manusia y kite akan jumpe. semua tu membuat kite makin matang dlm mengemudi kehidupan..

subhanaAllah..Alhamdulillah..aku yang engkau pilih dlm ramai-ramai hambaMU..

No comments:

Post a Comment