Friday, March 4, 2011

iman + dosa = insoluble


Salam ceria, salam fastabiqul khairat..itulah pembakar semangat saya setiap masa..”fastabiqul khairat”  Kutip pahala banyak2 kat dunia untuk persediaan akhirat nanti..coz mati bile2 sahaja akan datang tanpa dijemput. Dan mati jugak satu yang pasti..bukan hanya angan2 ataupun ucapan sahaja. refresh niat setiap masa, betulkan niat…everything, setiap apa yang saya buat, saya niatkan moga ianya menjadi saksi bukti taqarrub saya dengan Allah even mende tu kecil bagi manusia lain tapi beerti bagi saya n besar disisi tuhan. Moga Allah menilai setiap masa saya, moga saya tidak menjadi org yang rugi disaat penghisaban kelak. doakn saya,  Moga saya Berjaya meniti dititian sirot dengan baik nanti bersama murobbi teragung, rasulullah..saya takut akn azab neraka y sentiasa menanti hamba2 Allah y banyak dosa. saya gerun dgn panas api neraka sdgkn saya y didunia ini terkene sedikit percikn api sudah menjerit..moga Allah membeli jiwa saya sbg seorg muslim, seorg mukmin, seorg muttaqin, seorg musleh, seorg mukhlis disisinya..gerunnya saya bile mengingat azab2 nya.. moga peringatan dr Allah bt kita bisa menjadi pemangkin utk kite jadi y terbaik dihadapn rabb maha agung.

Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..

 hargailah setiap detik kemanisan iman dan islam

Beruntungnya hidup dalam islam, dikurniakan nikmat iman yang tak terhingga..sekarang saya faham, saya mengerti perasaan orang yang baru memeluk islam kerana semata-mata mencari agama yang benar.teringat saya dengan satu rancangan di tv9 , Demi Takwa yang pernah disiarkan dulu sempena maal hijrah..menangis kerana memeluk islam, kerana susahnya, beratnya dugaan saat ibu sendiri mengancam bunuh diri andai tukar agama dan memilih islam sebagai cara hidup. subhanaAllah..sikit pun iman dalam hati dy tidak tergugat. Saya percaya itu semua adalah iman yang bertapak kukuh dalam hati sampai dy tidak takut kehilangan apa2 dlm hidup semata2 kerana kalimah syahadah.  Memang betul lah…jika kite beriman, sikit pun ujian dan mehnah dunia takkan mampu menggoyahkan keyakinan kita pada Allah. Memang betul la..kite akan rasa cukup hanya ade Allah dlm hidup, n dalam hati..rase macam dalam dunia ni, tak punye ape2 pun takpe..cukuplah Allah satu2nya..sekarang saya faham kenapa org tu menangis saat bercerita pengalaman hidup dy, sbb nikmat halawatul iman itu sesuatu yang sgt berharga..even kite punye harta yang banyak sekalipun, takkan mampu membeli nilai iman. Iman jugak tidak mampu diwarisi, andai seorang ayah adalah ustaz yang beriman, belum tentu anaknya akan menjadi org yang beriman. subhanaAllah..sayangilah nikmat iman, jangan biarkan ia dimamah dosa. Kelak akan merana, menyesal pun tak sudah..

Ramai org yang kaya, yang berpangkat tinggi dalam hidup..yang Berjaya, tapi banyak dari kalangan mereka jugak mati dengan cara bunuh diri..kenapa yerk?? Sedangkan Allah mengurniakan pelbagai nikmat pada dy, tak bahgia lagi ke..saya berhenti sejenak, ambik masa berfikir..saya tahu, kerana satu sahaja, bahgianya tidak sama dengan bahgia beriman. Luar Nampak bahgia, tapi dalam hati hanya Allah yang tahu. Andai dalam hati tidak punya iman, selama-lamanya kite takkan bahgia..hidup kite tak tenang, penuh dengan dosa. Kite takkan temui kebahagian yang hakiki andai diri bergelumang dengan maksiat. Jgn bermain dengan dosa, buruk padahnya..kite akan menjadi hamba kpd nafsu bukan lagi hamba kpd pencipta. Hamba yang mana  susah untuk meninggalkan maksiat kerana maksiat da menjadi makanan rohani kita setiap hari bukan lagi iman. 

Taubat yang kita sangkakan diterima Allah rupenye sia-sia jika masih lagi mengulang kesilapan yang sama, tidak berpaksikan penyesalan yang sebenar-benarnya..tuhan tak pandang pun. Apakah makna taubat pada kita duhai sahabat?? Fahamkah tentang taubat? Yang mana paksinya sendiri adlah PENYESALAN??
Ade org berhenti berjudi kerana takut rugi..ade org berhenti berzina setelah macam2 penyakit menimpa. Ade org berhenti menderhakai ibu bapa semata-mata org tuanya mngancam untuk tdk memberi harta pusaka kpdnya..itu bukan taubat namanya..itu kepentingan dunia semata-mata. Taubat adalah bile kite rase takut dgn azab2 Allah n mecari jalan pulng utk membersihkn diri..kalau taubat kita berpaksikan kepentingan, jadilah taubat seperti taubat sijahil..kosong!!..riyak semata-mata, penuh dgn sifat nifak..takut kehilangn dunia yang sementara. Takut rugi!!

Mahukah kite menjadi org yang rugi..sepanjang hidup kite didunia  sia2..tanpa secebis pun amal kebaikan yang dilihat Allah krna dibakar oleh maksiat2, untuk ape kita hidup andai mase bnyak dgn melagho, dgn maksiat, bukankah ianya satu bisnes y sgt rugi?..sahabat, makin kecil nilai sesuatu dosa disisi kite, makin besarlah nilai dosa tersebut disisi Allah. Jika kite rase dosa lupekan Allah itu Sesuatu yang ringan, maka sebenarnya beratlah ia disisi tuhan. Menyesal lah kite diakhirat kelak, menangis air mata darah sekalipun tiada gunanya..

 sayangilah iman dlm hati, 
jgn biarkan cinta kpd Allah terbahagi
krn yang berhak dihati 
hanya Allahu robbi...

jgn biarkan iman kita sakit kerana once dy sakit, jika tidak diletak ubat..makin parahlah sakit dy. Sampai satu mase Allah mencabut iman dlm hati kita tanpa kita sedar pun. Makin hari makin bermaksiat..makin menurunlah graf iman kita kadang2 sampai negative. Hanya org beriman bimbang jika hatinya sakit apatah lagi jika hatinya mati. Tanya diri kita, beriman kah kita selama ini andai dosa2 yang dilakukan da menjadi rutin harian tanpa sedikit pun rase bimbang akan nilai hati disisi tuhan? Bukankh Allah itu mahu melihat hati kita sahaja suatu saat nanti, bukan hasil kita tinggal didunia..refleksi hati kite, apakah Allah menilai setiap amal kita jika tidak disertai dengan hati y ikhlas krn Allah, hati y taat pada Allah,

kalau sesuatu itu dibuat krn manusia..syirik namanye, bukan riyak, kalau riyak adlh apabila kita meninggalkan sesuatu krn manusia. cth syirik adalah sperti nak sedekah smbil menunjuk2 pd manusia agar mndpt pujian, join usrah supaya kelihatan alim n sbgainya..kalau riyak pulak sbg contoh, nak pergi masjid, tapi takut org nampak, nnti org kate kite baik sgt pergi masjid. n langsung tinggalkn niat nk ke masjid. selain tu, kite meninggalkn kewajipan menutup aurat semata-mata krn menghadiri majlis tertentu krn kononnya mengikut tema majlis. ramai org terkeliru antara syirik n riyak.. jadi apakah ikhlas itu?? ikhlas adlh apabila dua2 sifat riyak n syirik ni dpt dihindari..susah bukan?? ummi selalu cakap, ikhlas tu bile kite sorang2..mcm mane tu? maksudnye, mane2 pun kite berada, itulah kite..kite tak perlu jadi org lain, tak perlu ikut org lain utk buat sesuatu..

Kalau kita buat sesuatu kerana Allah dgn ikhlas, maka hasilnya adalah ketaatan pada Allah. Tapi kebanyakan dari kita, banyak yang berpaling setelah pelbagai nikmat Allah kurniakan dan menjadi hamba yang kufur. Rasulullah sendiri mengajar kita untuk menjadi hamba yang bersyukur. bukankah ibadah itu salah satu tanda kite bersyukur padanya, teringat saya akan ustazah, dia cakap, 'ibadah tu kite kene anggap seperti anugerah, bukan satu paksaan'.. betul la, kite kene anggap ia satu anugerah, jika paksaan macam mane ikhlas tu nak dtg, begitu juga dgn ibadah2 lain..semua itu anugerah n cara macam mane kite nak balas balik nikmat2 Allah pada kita, 'buat segala y disuruh n tinggalakn yang dilarang', jika sesuatu tu payah kite nak buang dari hidup kite sbg contoh akhlak buruk, rasulullah mengajar kan kpd kite agar bersedekah, bnyak kisah y saya dgr dari org2 ttg keajaiban sedekah ni, salah seorg adlh ustaz saya sendiri, macam mane dy sakit tenat dulu, puas dy tanye doktor camne nak baik. doktor sendri tdk tahu apa penyakit y dideritai sbnarnya, n dy sedekah kan sesuatu y sgt berharga, itu sahaja y dy ade waktu tu iaitu selimut y plg dy sayang, n alhamdulillah kesihatannya kembali pulih, begitu juga dgn diri kite, bukan hanya penyakit tp perkara2 lain jugak sprti dosa y sering membelenggu stiap hari, niatkan dlm hati moga setiap sedekah kita Allah hapuskan dosa n membuang segala karat2 jahiliah agar tidak lagi berulang..

Bersyukurlah dgn nikmat2 Allah..tak rugi pun, malah Allah menjanjikan keberuntungan bagi hamba2nya y bersyukur.dari situ Allah menguji keyakinan kita pada janji2 nya..jika kite btol2 yakin, kite akan buat dgn sungguh2 krn Allah. Kita akan taat pada Allah. n saya percaya, org y sering melakukan maksiat itu adalah org y tdk yakin dgn janji2 Allah..ramai org menidakkan hukum Al-quran, halal haram saling bercampur. apa y Allah larang masih juga buat sedangkan kesemua apa y dilarang Allah itu tanda Allah mengasihi kite, menunjukkn kite jalan y lurus, n ade kebaikan disebalik itu..tp ramai org tdk mengambil pengajaran. kerana terlalu mengikut hawa nafsu..sbg contoh, Allah melarang dlm surah al-isra' ayat 32 y berbunyi "wa la taqrabu zzina"..knp Allah larang agar jgn mendekati zina krn pengakhiran kpd taqrabu itu adlh zina y sebenar2 nya, y jelas satu jalan y buruk n menjerumuskan kedlm neraka...

Firman Allah dlm surah al-muttaffifin : 14
Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka lakukan itu menutup hati mereka.

Dosa kalau tiap2 hari buat, maka susah la untuk ditinggalkan melainkan jika kita sungguh2 untuk menghindari semua dosa. Jagalah hati sebaiknya..jgn dinodai maksiat, jgn biarkan hati kita penuh dgn titik2 hitam sampai menutup hati kita dari nurr Allah. kite tak sedar pun hati kite telah mati dulu sebelum jasad mati. rugi lah seorg hamba kalu hidupnya dipenuhi dgn perkara yang sia2. hati buta Sampai kite rase susah nak kembali kpd fitrah lagi. Begitu sekali impak dosa kpd hati, sampai kadang2 kita akan bersangka buruk pada Allah, terasa Allah itu jauh dgn kita, membiarkan kita terkontang kanting dgn maksiat tanpa sape2 disisi. tanpa kite sedar, apakah penyebab yang menyebabkan kita jauh dgn tuhan?..satu sahaja jawapannya..DOSA BERMAKSIAT!! dosa..hindarilah, kelak Allah benci, Allah murka pada kita. kita jauh dgn rahmatnya..sungguh, tiada manusia yang mampu hidup tanpa rahmat Allah..tiada manusia yang mampu berdiri atas kaki sendiri..hakikatnya, manusia itu perlukan kasih sayang dari Allah..

benarlah firman Allah dlm surah az-zariyat : 55
tetaplah memberi peringatan, krn sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi org mukmin.


hanya org mukmin mengambil ibrah pada setiap apa yang terjadi. org yang kufur pulak tidak pernah menyesal akan dosa2 nya..makin alpa, makin sombong dgn tuhan. itulah kenapa, peringatan itu penting krn manusia sendiri maksudnya pelupa. cepat sgt lupa. bile susah sahaja, akan kembali pada Allah, bile senang, kembali kufur semula..

dosa seakan-akan mengikat hati agar jgn pergi dari dy. bermula dgn satu titik hitam, seterusnya ianya akan merebak jika tidak dibendung dari awal. Merebak menjadi semakin parah hingga hati lupakan tuhan, hilang iman di hati. Buktinya, terpancarlah akhlak2 yang tidak baik..hilang rasa malu, even peringatan demi peringatan diberi masih lagi tak mampu tinggalkan maksiat. Niat yang dulu kerana Allah hilang ntah kemana..kita larut dlm dunia maksiat. Sehingga tak sedar, kita telah pun membuka aib2 kita..bukankah maksiat2 yang kita lakukan adalah suatu aib? Yang mana sepatutnya kita sembunyikan? Jika dilihat remaja sekarang, yang berfb..sakan mempromotekan dosa masing2, tanpa sedar telah menjatuhkan harga nilai diri secara tak sengaja, tidak menjaga ikhtilath, mempamerkan gambar2 secara free kpd umum... ummat sekarang hilang sensitivity akan dosa. Hilang maruah..Seperti dosa tu da mcm biasa, ringan sahaja pada mata manusia yang hatinya buta. Org mukmin itu melihat dosa seperti gunung yang akan menghempap tetapi org yang kufur, dosa seperti lalat hinggap dihidung pastu berlalu pergi.. 

sahabat, dimanakah Allah dihati kite?? kadang2 saya sedih melihat kawan2 saya bermaksiat. tak suke melihat kawan2 saya dlm dosa. terlalu sayangkan mereka, saya sanggup mendengar setiap keluhan, masalah mereka dgn harapan mereka kembali pada Allah. tapi sayangnya, hanya bile ujian menimpa, hanya bile hati sedih sahaja barulah ingat akan tuhan. n kembali balik menjadi kufur setelah senang. peringatan demi peringatan macam sia2, tp itulah sunnah org berjuang. saya kene terima, bahawa hati2 manusia ini hanya Allah yang pegang. itu bukan bawah kuasa saya untuk mengubah segalanya. saya hanya mampu berusaha sedaya saya.Allah nak saya makin sabar dengan semua ni. jika difikirkan, sejak sekolah n matrik hidup saya dikelilingi dengan org yang baik2. samada akhwat2 n family yang soleh..bila saya masuk U, saya nampak dunia luar yang sebenar..banyak org yang jatuh dilembah maksiat, ade jugak yang tidak..ade yang terombang ambing hidupnya..cume iman didada sahaja lah yang akan membantu, meneguhkan kedudukan n keyakinan dlm menjadi hamba yang lebih beriman. walau kelam macam mane pun kisah silam seseorg, bukan itu yang menjadi ukuran kita depan tuhan, tapi yang menjadi ukuran kita depan tuhan adalah nilai takwa slpas taubat nasuha. takwa yang bertakhta dihati. iman yang kita pertahankan selama ini. saat org lain asyik dgn dunia maksiat, biarlah kita dengan dunia kebaikan, tetap teguh..dipenuhi dgn perkara yang baik2, agar tidak rugi di akhirat nanti.

Jum, same2 refleksi hati kite…semoga ia bersih dari segala dosa.

No comments:

Post a Comment