Monday, March 7, 2011

salahkah...


salam alaik...salam penghormatan dari jiwa yang kerdil buat jiwa yang besar yang mengharapkan kemuliaan disisi Allah..
habluminaAllah, habluminnas...hubungn y baik dgn Allah akn menjamin hubungan y baik sesama manusia. peringatan buat diri terutama yang sering kali leka, y sering kali alpa dgn nikmat2nya..sungguh, tiada manusia yang sempurna, setiap anak adam pasti berbuat dosa. dosa yang kadang2 dianggap biasa, tapi besar disisi Allah rupenye. 'innalillahiwaina ilahi rajiu'un'..drpd Allah lah kite dtg n kepada Allah jualah kite kembali. itulah yang patut keluar dari setiap bibir anak adam apabila sesuatu ujian musibah menimpa diri. supaya rasa redho, rase syukur, rase tabah itu dtg.

pertama-tamanya..marilah kita same2 merafakkan rase kehambaan kita kpd Allah y mencipta seluruh alam, dgn rahmat dan kasih sayang Allah lah kita masih jua mampu bernafas disaat ini, mampu lagi melihat apa2 sahaja disekitar kita, masih lagi diberi kudrat untuk bergerak. terlalu bnyak nikmat Allah yang tidak terhitung rasanya..marilah kita same2 menjadi hamba y bersyukur dgn segala anugerah Allah pada kita. murrobi teragung rasulullah jua mengajarkan kita agar menjadi hamba yang bersyukur. 

entah mengapa kosong rasenye jiwa ini 2 3 hari..dimana hilang semangat..semangat yang dulu ceria, kadang2 berubah menjadi duka..hina sungguh diri ini asyik berduka pada bukan tempatnya..Allah mencintai mukmin yang kuat berbanding mukmin yang lemah.. lemahnya diri ini, segala amanah yang diberi banyak yang diri sendiri tidak tertanggung. dimana semngat, oh semngat, kembalilah kedlm diri..saya benci diri saya dlm keadaan begini..ini bukan diri saya..

 saya dan ukhti tersayang..

didahulukan jua buat sahabat tercinta..ukhti tersayang..mintak maaf dari hujung rambut kehujung kaki andai ade kata2 y mengguris hati..semua itu atas kelmahan diri sendiri, bukan kemahuan saya, sehabis baik saya menjaga hati ukhti..tibalah masanya Allah menegur saya pulak, jika selama ini banyak teguran y saya ketengahkan, kini Allah pulak y menegur kelemahan saya. seorg manusia tiada yang sempurna. semuanya ada cacat celanya..terutama saya yang hina..

balaslah keburukan dengan kebaikan, memandang kebencian dgn kecintaan, melihat kekurangan dgn kelebihan. inshaAllah, semuanya pasti baik dimata malah dihati manusia itu sendiri. semalam satu topic yang sgt menarik dikupas bersama2 ketika tajimik bersama rakan2..isu "bersangka baik"..Allah mengajarkan kita untuk sentiasa bersangka baik. setiap ujian yang menimpa kita adalah untuk menjadikan kita makin dekat dengannya. wah, indahnye hidup jika dipenuhi persangkaan yang baik2 belaka..sbb hati kite takkn runsing jika kite berada pd track y btol..

atas kelemahan diri yang bnyak ini, mungkin juga atas dosa2 saya..kadang2 teguran kita bukan lagi menjadi satu nasihat..bahkan menjadi satu isu y besar pulak. peringatan untuk diri jugak..teringat saya waktu dulu, saya seorg yang sgt suke dgn lagu2 westlife dan backstreetboys..sampailah satu masa bila ditarbiah, sume tu mcm susah nak buang, sbb saya berpenat lelah mengumpulkan semua lagu2..seorg akhwat menegur, "teha, buanglah sume lagu2 tu"...pastu mesti saya akn menidakkn, n saya akan kata.."alah, bukan ape pun, juz dgr suke2 je.."..sehinggalah satu masa saya rase saya tak boleh berada pada tahap tu lagi..saya tekad untuk membuang semua lagu2 tu. saya nak berubah..satu click je..semua lagu saya delete. n dah tak dgr lagi dah.sekarang, tibe2 terdetik dihati..lamenye tak dgr lagu westlife..sampailah satu masa,Allah uji saya n saya kalah nampaknya.. pendrive kawan berada ditangan..n bile bukak ade bnyak sgt lagu westlife. terus saya amik peluang copy..ptg tu dgn rase bersalah, saya dengar dgn niat moga fikiran saya tak melayang jauh..n petang tu jugak dgn izin Allah, seorg akhwat dtg ziarah. n tak semena-mena dy pinjm laptop untuk on9 sekejap..tibe2 dy tanye, "teha, ade lagu westlife?"...saya dgn rase bersalah menjawab "aah, hee..".. "buat ape??".."saje nak dgr2 je"..pastu dy diam..aish, tak boleh jadi ni..esoknya terus delete..

saya mule berfikir, Allah dah tegur la ni..sbb seorg akhwat bile menegur tidak same dgn kawan2 y menegur..saya rase, akhwat tu salah satu cara bagaimana Allah mahu menegur kita. Allah memberi kita akhwat disisi untuk memperbaiki kelemahan diri. kadang2 kita rase mcm tak boleh nak terima semua teguran, mungkin dgn cara teguran y salah..saya sendiri pun tdk menafikan semua itu, kadang2 rase nak memberontak je..kerana kita selalu membela diri kita tanpa melihat kekurangan y ade pada diri y perlu diperbaiki. tetapi jika kita memandang setiap teguran yang diberikan, sebenarnya ade baiknya..terkandung beribu hikmah. kerana y menasihati kita adlh akhwat..

sebuah cerita y dianologikan : ~maaf, saya tak pandai mengarang~

'pak abu tinggal bersama keluarganya di sebuah rumah, dy mempunyai anak2 lelaki y kuat panas barannya, satu hari rumahnya terbakar dan ketika itu pak abu sdg tidur nyenyak. mcm tak mo bangun..sehinggalah anak2nya menjerit memnggil ayahnya..

anak y pertama : wey ayah! rumah kita terbakar..ayah bangunlah!!
anak yang kedua : ayah!! knp takmo bangun!! ayah nak mati dlm api ke?!!
anak y ketiga : ayah, ayah ni pekak ke?? knp tak bngun?? api da naik nih..!!

kalau kita jadi pak abu, apa y patut kite buat?? kita nak marah anak2 kita y menegur kita dgn cara kasar ke time tu atau mahu larikan diri dari api?..

itulah analoginya, setiap teguran walaupun mungkin nmpak kasar, tapi ade baiknya..akhawat nasihat sbb sayangkan kita, taknak kita masuk neraka. taknak kita makin jauh..

wallahualam..

2 comments:

  1. Assalam, please help my blog? How could learn to be like a you is, it wonderful, the design is beautiful. Follow each other so well, I like almost all the posts brother. I wait you follow me! www.siteislami.co.cc

    ReplyDelete