Sunday, January 9, 2011

kehidupan adalah satu persepsi / persangkaan




setiap org mempunyai definisi tersendiri mengenai kehidupan. Bila ditanya, ade y menggangap kehidupan ibarat perjalanan, ibarat persinggahan..dan mcm2 lg. terlalu subjektif, tapi pernah x kte dgr bahawa kehidupan adalah satu persepsi (persangkaan). Selalulah bersangka baik. 
Allah berfirman dalm surah al-hujurat ayat 12 :

wahai org2 y beriman, jauhilah bnyak dr prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu dosa..

Ayat ini menerangkan bahawa sebagian prasangka itu dosa, yerp.hanya sebagian, y mane sebagian itu adalah prasangka y buruk2 negatif. Maka bersangka positif la terutama dgn Allah. Krn Allah itu mengikut persangkaan hamba2nya.. jika kte fikir, Allah itu dekat dgn kite, mmg btol Allah beribu2 kali dekat tapi jika kte fikir Allah itu jauh, beribu2 kali Allah jauh. Selalulah kata kat diri sendiri Allah sayang aku..beribu2 kali Allah sayang kite lebih dr apa y kite sangkakan.. setiap apa y terjadi itu ada hikmahnya, untuk mematangkan diri kita jugak dalam memahami  deenNYA. yaAllah, tdk ade kebahgian y mampu menggantikan kebahgian mengingatiMU..

Manusia dianugerahkan perasaan utk merasa, ujian y menimpa kite hanya kita dan DIA y mengetahui kebenarannya. Kite manusia x mampu meluahkan segalanya pd manusia tp luahkan lah pada DIA. Hanya DIA y mampu memberi kekuatan.. dan ujian itu jugak depends pada manusia, kita y diberi pilihan samada merasa ujian itu berat atau tidak. walau besar mane pun ujian y menimpa, Allah lah y wajib diperbesarkan terlebih dahulu bukan ujian tersebut, ade org sampai meraung2, meratapi semuanya..subhanaAllah,Maha suci Allah,Allah itu maha besar, Allahuakbar!! Allah lah y perlu diperbesarkan..

Allah itu murrobi terbaik..pendidik terbaik..kebenaran terbentang didepan mata, bergantung pada diri sendiri utk membuat pilihan, jalan y benar dan salah sudah diketahui, Allah mengajar kita dgn cara y sgt lembut. Jika kita berbuat dosa terhadapnya, tetap diampuni dgn syarat bertaubat dgn sebenar2nya. Allah menunggu kita bertaubat dahulu, sungguh didkan lembut Allah itu mendahului  segala-galanya. Tidak diturunkan musibah terus atas dosa2 melainkan manusia itu tdk pernah rasa bersyukur dgn Allah.

Apalah sgt nak dibandingkan nikmat Allah bersama2 kita ketika ujian menimpa dgn beratnya ujian y kita rasakan.  Teha rase 1 nisbah infiniti kot..  nikmat bersama2 Allah itu lebih indah..memng jauh lebih indah dan tersgt indah. Berapa bnyak y kita belajar dr ujian tersebut. Bnyak bukan jika kita memndangnya dgn mata hati dan bersangka baik akan segalanya. Itulah didikan Allah dan cara Allah mengajar kita utk bersangka baik dgnNYA. 



Dalam buku Quranic Law Attraction oleh Rusdin S. Rauf.. mengajar kita ttg kuasa minda. Memang hidup penuh dgn persangkaan. Dlm buku tu kata, apa y kita fikirkan pd hari ini menentukan apa y akn terjadi masa hadapan. Jika kita mahukan masa hadapan y cemerlang, kita perlu berfikir dan mencipta keinginan kearah kecemerlangn itu. Starting dgn fikiran y baik. penghujungnya pun akan baik. Mcm niat la, jika niat kita baik, hasilnya pun akan baik. Tanam pokok betik akan menghasilknkan buah betik bukan buah durian. Mcm tu la analoginya.. jika hati kita nak berubah jd baik, ikhlas krn Allah maka kita akn dpt satu perubahan y sgt baik pd diri kita.

Maka bersangka baik lah pada Allah sentiasa. Mcm mane dikatakan kehidupan adalh satu persepsi?? Iaitu Persepsi kita pada Allah perlu disertai dgn keyakinan y tinggi. Jika kita tdk yakin, mcm mane Allah mahu kabulkan? Macam mane kita mahu mengawal emosi kita saat ujian menimpa? Hanya dgn keyakinan kpd Allah saja y mampu memujuk kita, y mampu mengawal emosi kita..segala sifat2 y baik itu perlu kita rasakn dlm diri. Maka ion2 positif, ion2 y baik kan tersebar ke sekeliling persekitaran, jadi bukan kita sahaja y akn rasakan baik itu malah org2 sekeliling kita. Sungguh, persekitaran itu mampu mempengaruhi hati2..selalulah berfikiran positif, maka org sekeliling kita pun akn jadi positif.

Sbg contoh, jika kita senyum pada seseorg wp kita ade pelbagai masalh. Maka senyuman y baik itu akn menybabkn org y memandang kita turut tersenyum.. contoh lain, mengapa org2 beriman itu Nampak tenang jiwanya walau kita sendiri x tahu apa y bergolak dlm dadanya.. ini krn hatinya y sentiasa mengingati Allah. Bukankah mengingati Allah itu satu fikiran y positif?? MaKa org sekeliling pun xde lah nk bersangka buruk padanya. Krn ion2 itu telah terbebas ke sekitar dan mempengaruhi fikiran org y memandngnya..

Maka, teha menyeru lah supaya kita agar sentiasa bersangka baik pada Allah dan juga kpd makhluk2nya. Sungguh, persangkaan y buruk2 itu menyebabkn jiwa kita sakit dan makin sakit.. 

wallahualam..
Allah sedang mengabulkan doa hamba-hambaNYA..

No comments:

Post a Comment