Tuesday, January 18, 2011

Allah, indahnya mengingatiMU, saat hati bening..

astaghfirullahaladzim3x..
subhanaAllah, indahnya mengingatiMU..

enti bahgia?? yey..ana bahgia..
kita sering bertanya, dimana saat bahgia kita? knp kita asyik rase sedih? bilakah bahgia tu akan muncul? hidup kita sering diuji..diuji dengan macam2 rasa..kadang2 sedih, kadang gembira..mcm2 perasaan.. cube kita merenung sepanjang hidup kita, pernah x Allah memberi kita rase bahgia? yey, bahgia yang bagaimana?? iaitu bahgia dalam ketenangan..ketenangan ketika mengingati Allah..


sahabat sekalian, itulah bahgia bg teha..tiada apa yang lebih indah selain mengingati Allah..dan tidak ada satu bahgia pun didunia ini yang bisa menggantikan bahgia tersebut..susah nak digambarkan perasaan tu andai diri sendiri tidak ada usaha untuk menyelaminya..

yaAllah, beningnya hati saat ini mengingatimu, hanya mampu diluahkn melalui air mata, teringin sekali ingin meminjamkan pada sahabat yang ingin merasakannya, ingin sekali kita berkongsi rasa bahgia yang sama..

jika dulu waktu kita kecik, org sekeliling suke bertanya, apa kenangan paling manis? mesti kita akan jawab dgn mcm2 jawapan..ade y pergi melancong, pertemuan, result yang cemerlang n mcm2 lagi..dan kenangan pahit pulak, mesti kita akn jawab jatuh basikal, accident, n mcm2 jawapan..tapi sedar kah kita, bahgia kita tu sebenarnya berada dalam hati kita, dan sekarang bila da besar, da boleh berfikir dengan mata hati yang haqq..teha akan jawab, kenangan manis adalah ketika saat mengingati Allah dan kenangan pahit, saat susah nak ingat Allah dengan khusyuk..

Allah berfirman dlm surah ar-ra'd ayat 28
iaitu org yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dgn mengingati Allah. ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akn menjadi tenteram..

surah al-anfal 2 
sesungguhnya, org y beriman adlh mereka y apabila disebut nama Allah, gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNYA kpd mereka, bertambah kuat imannya dan hanya kpd tuhan mereka bertawakal..

nampak x sahabat sekalian, bahgia yang macam mana patut kita rasakn dlm hati? yey, bahgia mengingati Allah..bukan bahgia y hanya materialistik semata-mata. ingat Allah, inshaAllah kita takkn mudah lupe diri kita sendiri.

berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun berat..mashaAllah, untuk mendekati Allah, pelbgai usaha kita kene lakukan samada dlm keadaan rajin atau malas sekalipun. kene buat jugak untuk dapatkan cinta rabb..once da dapat, pegang btol2 n doa agar Allah x membalikkn hati kita ke masa lalu.

saat ini, diri diuji..tapi apa yang selalu menguatkan diri teha, tidak ada yang dpt menggantikan Allah dalam hati teha..Allah ade selalu dgn teha dan Allah sayang teha sgt2..janji Allah buat diri rase melayang, sgt manis..
satu hari y berlalu tanpa mengingatinya, menjadikan jiwa rase kosong, sgt x bermakna..


terima kasih ya Allah krn menghadiahkan hambamu yang penuh dosa ini dengan rasa tenang..tenang bila ingat Allah..krn memang hati inginkn ketenangan selama ini..inginkn kedamaian drpd memikirkn masalah dunia..

Allah uji teha dengan rasa kekenyangan skrg, dulu bila sesuatu masalah menimpa teha, sbb terlalu memikirkan perkara tersebut, selera makan hilang sampai turun berat badan mendadak, family risau sbb asyik sakit.. pergi mane2, x sah klo x pengsan, hanya air mata y mampu mengalir .. semua kawan2 terkejut bila masuk sem baru, tapi dalam sedih pun, ade bahgianya..Allah ade time tu yang sentiasa jadi peneman..sgt bahgia bila Allah y jadi best friend kita, bila bace quran, Allah pujuk hati ni..suruh bersabar..Allah y memotivasikan diri teha..kekuatan tu datang dari Allah.. jadi bila hilang selera makan, ditambah pulak dgn masalah..rase sedih tu makin bertimbun..time sedih tu la, ingat Allah sgt2 sampai meraung2, cakap Allah ade, rase je nak duduk kt tepi pantai sambil tgk laut dan nak sebut Allah kuat2..tapi bila kita ingat Allah dlm hati pun da cukup, Allah maha mengetahui segala isi hati..

masalah tu masih lagi berbekas di jiwa teha, tapi kita kene sentiasa bersmangat, jgn difikirkn sgt..krn org beriman itu sedihnya xkan berpanjangan..sekejap je..yey, kata2 semangat, "saya org beriman, org beriman xkan sedih lame2"..yakinlah sahabat sekalian, kita adalah org beriman..

sekarng, bila mule sem baru, rase nak makan tu melonjak2..pergi rumah akhowat, makan je.. tapi bile kenyang ni, rase pelik pulak..hati pulak rase kosong, hati pulak yang x kenyang wp perut kenyang..owh, rupenye baru la teha sedar, hati tak diisi dengan mengingatinya secara khusyuk sbb perut kenyang. klo semyang tu, susah nak menangis lagi, payah nak rase hiba..sungguh sedih..rase je nak kembali pada masalah dulu agar lebih khusyuk ingat Allah..teha xnak kembali kpd masalh dulu..xnak2! sakit!

so, skrg, nak kurang kan makan..sahabat cosmate, teha bukan xnak makan yey, tapi teha nak hidup bahgia dengan ingat ALLAH khusyuk. kita boleh makan lagi sesame kat meranti..bukan teha x makan langsung..T_T terima kasih izzati, husna, atiqah, aimi, mizah, amira, fatin, athirah, kak chut...teha ingat sgt ntunna yang sentiasa amik berat bila teha x makan..xnak teha sakit..hanya Allah y mampu balas semuanya..

itulah sbb kenapa rasulullah asyik berlapar, ketika abu hurairah datang ketika dia sedang bersembahyang duduk, abu hurairah tanya, " ya rasulullah!, mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk, apakah engkau sakit?! rasulullah jawab, " aku lapar, wahai abu hurairah!" abu hurairah terus menangis melihat keadaan baginda. lalu rasulullah berkata " wahai abu hurairah!, jgn menangis krn beratnya hisab di hari kiamat tidak akn menimpa orang yang hidupnya lapar didunia jika dia menjaga dirinya semasa hidup didunia" ..

subhanaAllah, satu kisah y amat menyentuh hati teha saat ini, rasulullah y patut jadi idola kita, contohi baginda dari setiap sudut..berlapar sedangkan boleh2 saja jika dia memilih untuk hidup kenyang.. mashaAllah, jadi bagaimanakah kita ini? sanggupkah kita berlapar semata-mata krn inginkan hati y khusyuk?

tanya iman kita, dimanakh kita disisi tuhan? apakah Allah menilai setiap perbuatan kita selama ini dengan hati yang tidak khusyuk meningatinya??  


kerana hidup untuk memberi bukan hanya menerima..
Allahuuwarasuluhu a'alam..

No comments:

Post a Comment