Tuesday, December 28, 2010

SubhanaAllah, indahnya sabar..



sabar??adeh, susahnya.. Tak semua org mampu sabar, saat seorang sahabat memujuk, sabarlah ukhti teha, semua ini ada hikmah..mashaAllah, astaghfirullah..hanya hati sendiri yang merasai peritnya.. hakikatnya, teori dan aplikasi sering bertentangan..mulut manis berbicara mengatakan sabar tapi hati merasakan pahitnya untuk hadapi..duhai sahabat tersayang, diri ini tidak mampu menceritakan segalanya padamu tetapi hati ini tahu, menangis dan merasakannya.

yaAllah, ayat-ayat cintamu memujuk hatiku..

iaitu org yang berinfak, baik diwaktu lapang maupun sempit, dan org2 yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan org lain. Dan Allah mencintai org y berbuat kebaikan.  (al-imran:134)

dan demi sesungguhnya, kami tetap menguji kamu (wahai org2 y mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan kami tentang adanya org2 y berjuang dari kalangan kamu dan org2 y sabar (dlm menjalankn perintah kami) dan (sehingga) kami dpt mengesahkan (benar atau tidak) berita2 tentang keadaan kamu. 
(Muhammad : 31)

sabar itu kurniaan dari Allah, takde manusia yang dilahirkan sewaktu baby lagi dgn sifat sabar krn manusia itu diciptakan dlm keluh kesah tetapi sabar itu adlh sifat mutlak Allah (ash-shabur)..diri teha sendiri mencari sifat sabar itu sampaikan klo ke kedai buku, buku yang tajuk sabar atau mane2 y berkaitan dgn sifat sabar akan jadi pilihan. Kerana sifat sabar bukan semua dpt merasakan dgn natural. Ianya perlukan usaha jgk utk jadi sabar. Macam exam, nak dapatkan result yang excellent, perlukan usaha, latihan, bace nota bnyak kali, tawakal barulah cemerlang. Dan mcm tula nak jd org yang sabar, perlukan ujian, latihan..

menjadi manusia sabar tidak semudah merangkainya dlm kata-kata apalagi mengamalkanya saat jiwa terseksa, hati menangis, sedangkan kebenaran didepan mata, ingin sahaja diceritakan segala kebenaran.. Dalam buku ‘indahnya sabar dan syukur’ (abdillah F. hasan) pada page 11, Al-junaid menyebut sabar adalah meneguk kepahitan tanpa bermuka masam. Manakala ibnu atha’illah menyebut sabar sebagai sikap tabah dlm menghadapi penderitaan dgn terus berkelakuan baik.


kurniakan teha kesabaran yang tinggi dlm menghadapi kehidupan ini krn..sesungguhnya teha yakin, Allah maha pengasih maha penyayang..

saat bibir mudah melontarkan kata-kata sabar, jiwa ini merasakan pedih pahit untuk meneguknya.. tiada yang mampu memujuk hati kecuali bila merasakan Allah itu ade dlm jiwa, Allah bersama2 dlm segenap hati. Bahagiakan bila merasakan Allah ade dlm diri malah dlm hati?? Sampai merasakan xde kebahagian yang dpt menggantikan kebahagian mengingati Allah s.w.t. Begitulah hadiah iaitu ketenangan yang Allah kasi pd hamba2nya yang ikhlas khusyuk mengingatinya.

Sabarlah wahai diri, jiwa , hati, dan segala-galanya, serahkan jiwamu (teha) hanya untuk Allah..krn sebenarnya Allah ingin menghadiahkan diri (teha) sesuatu yang lebih berharga yang jauh lebih indah dari yang diimpikan.

Kadang-kadang apa yang kita inginkan tidak kunjung tiba, tapi yang kita dapat adalah bukan apa yang kita harapkan. Tetapi itulah yang terbaik dari Allah,krn Allah maha best!!  pasrah segalanya pada Allah krn Allah ingin yang terbaik buat kita. yaAllah, betapa indahnya rase sabar andai kita menghayati kesabaran itu dgn mata hati. Sabar dlm segala hal krn yakinlah setiap kekasih Allah itu akan diuji. Ujiannya memerlukan pengorbanan yang besar dlm menyandang jawatan kekasih didepan Allah.

Cukup apabila menjadikan idola insan teragung terhebat rasulullah s.a.w saat dia diuji..itulah rasulullah yang diuji dgn pelbagai rintangan yang mana tidak pernah sedetik pun merintih mengadu domba pada manusia tetapi mengadu dia pada Allah yang maha mengetahui isi hati krn keyakinannya yang begitu tinggi pada Allah s.w.t.  

sahabat sekalian, mcm mane dgn diri kita?? Yang mane apbila sesuatu masalah menimpa diri kita, siapakah yang pertama kita ceritakan?? Allah atau umi ayah, atau sahbat2 terdekat?? seolah2 apabila kita menceritakan masalah kita pd manusia menjadikan kita hamba y derhaka kerana Allah lah yang sebenarnya paling dekat dan terdekat dgn diri kita, mengetahui keadaan kita dan bukan insan2 disekeliling. Teha tahu, bukan mudah untuk merasakan perasaan seperti itu dgn tiba2, meluahkan pada Allah tapi diri kene yakin dgn janji2 Allah krn janji Allah itu benar..teha sendiri tidak dinafikan pernah merasakan x mampu meluahkan segalanya pada Allah sewaktu dulu krn Allah itu x nampak depan mata, tapi bila difikirkan dan dihayati dgn mata hati sedalam-dalamnya, Allah lah segala-galanya dlm hidup tempat bergantung..krn ape pun y kita lakukan sebenarnya sume itu bergantung pd Allah dan akan kembali padaNYA jugak..

Introspeksi muhasabah diri, siapa kita makhluk yang lemah didepan tuhan??  Kita ni dhaif, lagi hina depan tuhan yang mana kita ini diciptakan dari tanah berlumpur. Jika dilihat sifat lumpur, jijik bukan??  Allah berfirman, aku ini dekat sedekat urat leher.. renungi setiap sifatullah..sifat2 Allah yang maha sempurna..salah satunya maha mendengar, Allah dengar kita merintih krn sifatnya yang maha mendengar, maha mengetahui akan segala sesuatu. Hati kita, perasaan kita saat ujian datang, Allah tahu apa yang bergolak dalam dada kita saat itu..

wahai sahabat, kadang2 teha rase kita ni insan yang tak pernah bersyukur pun. Ade Allah yang maha mendengar, yang mane sedia mendengar samada baik atau buruk dimana-mana sahaja anytime anywhere  n available tetapi banyak dari kita mencari manusia dulu baru kembali pada Allah. Allah yang pertama kita perlu ceritakan jika kita ini org yang sabar, berserah pd tuhan, yakin padaNYA..

sahabat, sbg seorang muslim kita perlu merasakan setiap apa y Allah kasi adalah ujian agar hati kita tunduk dgn kekuasaannya. Dan kita sbg hamba x pernah lari dari ujian..krn sememangnya hidup kita untuk diuji, sekeliling kita pun adalah ujian tanpa kita sedar..samada diuji dgn sikap manusia, kematian, kehilangan, hawa nafsu, cinta dunia, kemewahan, bencana dan mcm2 lagi..tapi diri kene yakin, itulah yang akan mengajar kita untuk hidup bersandarkan kpd Allah.

Dan perkataan yang selalu pujuk diri teha adalah word S.A.B.A.R..  sabarlah teha, sabarrr.. sbb bahagia sgt bile sabar..dan sabar itu sgt indah jika kesabaran itu dihargai, dihayati dgn segenap jiwa..

Wallahualam.. T_T

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    afwan,,
    ini lagu siapa yah...?

    ReplyDelete